Forschungsprojekte

Projektleiter: Joseph Garncarz

Alle Projekte werden/wurden von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG) finanziert.

The Viewers’ Choice: On the Film Preferences of Cinemagoers in the GDR, 1949-1990

Details

A study of popular taste embodied in films can help us to better understand German culture and society. The aim of the research project is to work out the film preferences of cinemagoers in the GDR between 1949 and 1990. To this end, the project will determine how successful all of the approximately 5,000 films shown in cinemas in the GDR were with East German cinemagoers, who bought a total of 5.7 billion tickets at the box office. The success of the films will be documented in the form of 40 annual film success rankings based on a representative sample using the POPSTAT method developed by Sedgwick (2000) and further developed by Garncarz (2021). The GDR film success rankings will be compared with those of the Federal Republic of Germany in the same period, which Garncarz (2013) has already collected, evaluated and published. An explorative preliminary study on the basis of available, selective success data show that the film preferences of East and West German cinema audiences were initially similar before diverging and then converging again. Thus, socio-politically relevant insights into the preferences and mentalities of GDR citizens (and their change) can be expected through this study, in addition to detailed preference findings.

Literature:

Garncarz, Joseph (2021): Begeisterte Zuschauer: Die Macht des Kinopublikums in der NS-Diktatur. Köln: Herbert von Halem.

Garncarz, Joseph (2013): Hollywood in Deutschland: Zur Internationalisierung der Kinokultur, 1925-1990. Stroemfeld: Frankfurt am Main and Basel.

Sedgwick, John (2000): Popular Filmgoing in 1930s Britain: A Choice of Pleasures. Exeter: University of Exeter Press.

Project duration: 4/2021 – 3/2024

Research assistent: Christina Muschol

Begeisterte Zuschauer: Über die Filmpräferenzen der Deutschen im Dritten Reich
Enthusiastic Spectators: On German Film Preferences during the Third Reich

Details

Das Forschungsprojekt wird die Filmpräferenzen des deutschen Kinopublikums in der nationalsozialistischen Diktatur der Jahre 1933 bis 1945 erstmals systematisch untersuchen. Zu diesem Zweck werden für jedes Jahr einzeln Filmerfolgsranglisten erstellt, deren Erfolgsmuster dann interpretiert werden. Ziel des Forschungsprojektes ist es, die Kulturspezifik der Filmpräferenzen der deutschen Zuschauer herauszuarbeiten. Um zu entscheiden, ob die Filmpräferenzen der Deutschen im Dritten Reich singulär waren, werden sie synchron mit Filmerfolgsranglisten anderer europäischer Länder ebenso verglichen wie diachron mit deutschen Filmerfolgsranglisten vor 1933 bzw. nach 1945.

The research project will, for the first time, systematically analyze the film preferences of the German cinema audience during the Nazi dictatorship from 1933 to 1945. To this end, charts ranking films according to their box office success will be compiled for each individual year, and then interpreted in terms of the patterns formed by the top hits. The research project aims to identify the cultural specificity of German film preferences during this period. So as to determine whether these preferences were distinctive, the charts for Nazi Germany will be compared synchronically with annual hit lists of other European countries and diachronically with German charts before 1933 and after 1945.

Projektlaufzeit: 10/2015 – 3/2020 (abgeschlossen)

Wiss. Mitarbeiter: Christina Muschol

Visuelle Gemeinschaften: Verhältnisse des Lokalen, Nationalen und Globalen im frühen Kino, 1895-1914

Details

Die Diskussion zur Globalisierung beschäftigt sich zunehmend mit der entscheidenden Rolle, die Medien in diesem Prozess spielen, widmet sich dabei aber überwiegend der aktuellen Situation neuer Medien. Das Forschungsprojekt „Visuelle Gemeinschaften“ wird durch die Untersuchung der Verhältnisse des Globalen, Nationalen und Lokalen im frühen Kino vor dem Ersten Weltkrieg das historische Wissen über die visuelle Kultur um 1900 als auch das theoretische Verständnis medialer Globalisierungsprozesse erweitern.

Projektlaufzeit: 10/2010 – 1/2014 (abgeschlossen)

Wiss. Mitarbeiter: Annemone Ligensa, Michael Ross